Verwachtingskloof

Het maatschappelijk verkeer heeft verwachtingen van de accountant. Dit betekent dat de accountant de kwaliteit van dienstverlening moet laten aansluiten bij deze verwachtingen. Op moment dat niet aan de verwachtingen wordt voldaan is er sprake van een verwachtingskloof.

Verwachtingskloof

De verwachtingskloof kan uitgesplitst worden naar de prestatiekloof en de redelijkheidskloof.

Verwachtingskloof

Prestatiekloof

De prestatiekloof bestaat uit tekortkomingen in de standaarden en tekortschieten in de prestaties. 

De tekortkomingen in de standaarden hebben betrekking op de verantwoordelijkheden die de accountant heeft op basis van de wet- en regelgeving. 

Het tekort schieten in de prestaties heeft betrekking op het verschil van de prestaties van de accountant en hetgeen wat het maatschappelijk verkeer verwacht van de accountant met zijn controlewerkzaamheden. Dit zijn tekortkomingen in de controle.

Redelijkheidskloof

De redelijkheidskloof heeft betrekking op wat van een accountantscontrole verwacht kan worden en wat het maatschappelijk verkeer vindt dat er geleverd dient te worden. Dit verschil ontstaat door verwachting van de aard van de controle, de reikwijdte en inherente beperkingen van de controle.  Dit kan bijvoorbeeld zijn een fraudegeval met samenspanning directie die jaren speelt, terwijl de accountant wel deze jaren goedkeurende verklaring heeft verstrekt.

De prestatiekloof is dus door gebreken (norm of prestatie) en de redelijkheidskloof door onredelijk verwachting van het maatschappelijk verkeer.

informatiekloof

De informatiekloof is het verschil tussen de hoeveelheid en kwaliteit van de informatie die een gebruiker vertrouwen geeft bij het nemen van een beslissing en de werkelijke informatie die in de jaarrekening met verklaring openbaar is gemaakt.

Boeken Auditing en Assurance